Hittade spännande bilder på nätet, med en lika spännande story

 

Jag gillar ju gamla saker, antikviteter och ett riktigt mysterium. Den här lägenheten nära Opera Gariner i Paris innehållet allt detta. Här har ingen människa satt sin fot sedan 1942! Fatta att allt har stått helt orört i 70 år!

Lägenheten tillhörde Madame de Florian en socitets dam som under andra världskriget flydde från Paris. Hon måste ha lämnat i all hast eftersom lägenheten var i en enda röra.
 
Ändå fascinerande hur bra en lägenhet kan ”stå sig” under 70 år! Jag hade gissat att dammet skulle vara decimeter högt.
 
De Florian återkom aldrig till Paris, men fortsatte att betala hyran tills hon dog när hon var 91 år.
 
I lägenheten fanns allt möjligt intressant och tidstypiskt så som den uppstoppade strutsen. Musse Pigg dockan måste varit väldigt modern på den tiden.
 
 
Man hittade också detta ljuvliga, tidigare okända porträtt av Giovanni Boldini. Det visade sig att det var Madame de Florian själv på tavlan, som nu sålts för ca 20 miljoner på auktion (ett rekord för konstnären). Kolla in klänningen – är den inte helt magnifik?!!
 
 
Hon spenderade tydligen resten av sitt liv i södra Frankrike. Mysteriet är varför hon aldrig återvände? Varför betala hyran i 70 år om man inte har för avsikt att någonsin komma tillbaks. Om inte för något annat – så bara för att hämta tavlan!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Man behöver inte åka ända till Paris för att se en dammig lägenhet. Besök Hallwylska museet! Helt underbart! Och precis som i Paris så finns alla saker på sin plats där ägaren har lämnat dem.
Vet inte hur många gånger jag har besökt detta museum. http://hallwylskamuseet.se

2014-01-10 @ 09:42:56

Kommentera inlägget här, så blir jag glad!!!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat min vän?:

Trackback
RSS 2.0