Bingos fotoskola

Hellu!

Jag har just varit inne på Bingos blogg beingbingo.se och lärt mig hur man tar bra sommarbilder, kika på det här, lite kul, han visar först vad man gör för fel och sen hur det blir rätt, och grejen är den att det är så enkla misstag att man nästan blir sur på sig själv för att man inte fattar det. Se och lär:

Nu kör vi. Till min hjälp har jag min flickvän Katrin Zytomierska och vår lilla son Ringo.

Nr. 1
Det absolut vanligaste misstaget alla gör en somrig dag på semestern när man skall ta en bild på sin tjej, fru, mamma, syster eller kompis är att man ställer henne i direkt solsken. Se hur hon på bilden måste kisa, hon får rynkor och ljuset blir hårt och lite fult.

Nr. 2
Se här när jag tar in Katrin i skuggan. Ett mycket mjukare och  trevligare ljus.

Nr. 3
Här ser ni hur kompositionen blev lite tokig. Väldigt mycket vägg. Det behöver inte vara fel om det finns ett syfte med väggen. På en semesterbild är det kanske roligare att se skärpet på frugan än bara väggen.

Nr. 4
Om bilden skulle vara ett bokomslag så kan dock väggen fylla en funktion. Det kan alltså finnas ett syfte att komponera bilden med mycket vägg. För att få plats med text.

Nr. 5
Här kan det vara lite mer motiverat att komponera bilden med mycket träd. Man får en skön känsla av bakgrunden och notera att jag valt att ställa Katrin i skuggan för ett mjukt ljus. Vidare har jag valt en kameravinkel som gör att solen faller på bakrunden och gör den aningen ljusare än Katrin i fronten. Detta skapar ett trevligt djup i bilden. Testa gärna att ställa personen du vill fota vid ett vackert träd. Själv älskar jag just björken som blir väldigt somrig och fin på bild.

Nr. 6
Här ser vi hur Katrin böjer huvudet bakåt som inte är så bra. Man blir inte speciellt vacker och jag brukar säga att man fotar snorkråkorna med huvudet allt för mycket vinklat bakåt.

Nr. 7
Katrin överdriver något här, men ansiktet kommer bättre till sin rätt om man böjer hakan lite ner. Visst är hon duktig på att se lite mystisk och exotisk ut min lilla gumma.

Nr. 8
För att ytterligare göra personen lite fräsch på bild så kan man med fördel använda blixten i solljus. Jag använder ofta blixten för att få skarpa, krispiga och soliga sommarbilder.

Nr. 9
Som ni ser här så blir det inte speciellt bra när Katrin försöker titta in i kameran i direkt solljus.

Nr. 10
Ett knep som jag brukar köra när det inte finns möjlighet att gå in i skuggan är att jag låter Katrin böja huvudet upp mot ljuset och blunda. Det blir en trevlig känsla i bilden och när Katrin vänder huvudet mot solen så försvinner alla fula skuggor under ögonen som vi såg i den förra bilden.


Nr. 11
Avslutningsvis kan jag säga att hållningen är väldigt viktig om man vill ta en bra bild. Jag får ofta säga till folk när jag fotar: “Sträck på dig. Du sitter som en hösäck.” Eller: “Du ser ut som en ostbåge.” Här ser vi hur Katrin sitter illa.

Nr. 12
Vilken skillnad! Här har vi en snygg, stolt kvinna med bra hållning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här, så blir jag glad!!!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat min vän?:

Trackback
RSS 2.0