Jag har en sjuklig fäbless för 1850 talet

Titta på dessa fantastiska 1850 tals damer, är de inte helt underbara?! Theo tycker att de är som tagna ur en skräckfilm, men jag bara älskar dem!
 
Det finns så mycket med 1850 talet som fascinerar mig. Modet är ju så fantastiskt med stor byst, pinnsmal midja jumbohöfter, super feminit, love it!
 
Tänk att en tredjedel av Sverige, 1,2 miljoner invånare utvandrade till Amerikat och fann lyckan på 1850 talet. Vilka modiga svennebananer. När svenskarna kom till Nordamerika har vi svenskar en romantisk bild av att vi blev väl emottagna och snabbt anpassade oss till det nya samhället. Jag har dock läst på lite, svenskarna omnämns i historieböckerna som; smutsiga och illaluktande lågutbildade intelligentsbefriade luffare som förde ett sabla liv i de getton där vi svenskar förpassades. Det finns en ögonvittnesskildring som beskriver svenska barn som, citat; En skock högljudda, smutsiga fattigjon, tjattrande likt apor. 
Aaouuch!
Nåväl i takt med att vi lärde oss språket vann vi lite respekt tack vare att det kom nya sorgliga svenskar, som då stod lägst i rang så att de som varit där ett tag fick klättra lite på fin-stegen, känns det igen med situationen vi har i Sverige idag och dess invandring...?
 
Det här huset är från 1850 och håller på att renoveras varsamt av dess nya ägare som underbart nog skriver en blogg om hur de ska ta tillbaka huset till dess ursprungliga glansdagar. Ni hittar tips på  liknande bloggar hääääär
 
Vore det inte underbart att få kliva in i ett sånt här gammalt vackert hus så säg.
 
All kärlek!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här, så blir jag glad!!!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat min vän?:

Trackback
RSS 2.0