Ösmos bymarknad idag

Låtom mig berätta om vår underbara lilla byhåla Ösmo. En gång om året rustar Ösmo för stor marknad med tillhörande kalas. Priskrossaren, korvmojjen och ICA förvandals till en storslagen karnival, lite i klass med utlandet.

 

Alla var där, tanterna som jobbar på ICA, utarbetade mammor med inte fullt lika utarbetade barn-höga på sockervadd, några optimistiska jävlar tog med sina hundar, lodisarna från bänken utanför Priskrossaren, överklassen och en och annan tattare, ALLA var verkligen där!

En miljard stånd radas upp där alla säljer samma smörja till olika höga priser beroende på hur blåst man antas vara av säljaren.

 

Kön till bankomaten är oupphörligen 20 meter lång eftersom att en rad orutinerad marknadsbesökare dyker upp utan kontanter vilket förstås är ett stort misstag.

 

- 75 spänn ska jag ha. Rostfritt! Väser säljarna mellan tänderna och nickar menande mot den djupt plågade och uttråkade mannens plånka, Annars kan du glömma den här guldglittriga kepsen!

 

Mmm, man måste vara streetsmart för att överleva en dag på Ösmos marknad, mest rutinerad är man om mannen lämnas hemma. Men ta med hans plånbok.

Det kostade 35 kronor per barn att få åka några varv i karusellen.

Så 70 spänn tickade för varje varv barnen ville åka.

 

Två prakt-lodisar drev karusellen.

Den ena kedjerökte och tog betalt av förtvivlade föräldrar, den andre lodisen spände fast ungkräken och sprang igång(!) karusellen. När den sen skulle stanna sprang han bredvid karusellen tills han fick tag i en bygel och bromsade helt sonika genom att köra ner hälarna i golvet.

 

Nej, det såg inte klokt ut.

 

Det är vid såna tillfällen mitt hjärta flödar av kärlek till lilla Ösmo. I vår by, bor det original utöver det vanliga, slå det om ni kan era Brommatöntar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här, så blir jag glad!!!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat min vän?:

Trackback
RSS 2.0