Lucia

Ni kanske undrar om det var kallt?
Ja det var det.
Hur kallt?
Det var så sjukt kallt att stå och vänta ute på dagisgården, att jag önskade mig ett helrör med vodka för att stilla ångesten av att stå omgiven av duktigt klädda vinterjackor och pälsmössor (ja i Segersäng har mammorna på sig äkta päls, inga fejkade djurkadaver där inte) med sina töntiga Iphones i högsta hugg för att filma sina ungar. Jag hade varken päls, dunjacka eller Iphone. Jag hade en tunn kavaj med en liten piffig scarf och ett gott humör.

Men sen försvann det goda humöret redan innan jag hade hört ljudet av Staffan stalledräng, och då var det elendigt och kallt. Som satan.
Men sen tultade Lucia tåget tack och lov in igen och jag har aldrig känt sådan glädje över att få applodera som då.
Theo frös minsann inte, i sin fluffjacka och stickade döskallemössa som inte riktigt passar en man som snart ska fylla 35 år. Hugo frös inte heller. Fröken hade under hela Luciatåget hållit fast honom i ett stadigt grepp eftersom att han direkt när han såg oss ville åka hem. Sådan son sådan mor kan man säga, hade fröken släppt taget hade vi dragit direkt.
På eftermiddagen fick vi njuta av Lucas Luciatåg. Självklart tyckte skolan att det var en bra idé om alla föräldrar kunde tränga ihop sig i skolans minimala gympasal, istället för att gå rakt över gatan och in i kyrkan. Rätt många föräldrar surnade till över detta, då stämningen uteblev helt, och vi knappt såg ungarna eftersom att den enda belysning som användes var batteridrivna tärnljus, varav hälften glömt sina.
Varför vi inte fick vara i kyrkan?
Håll i er; För att det finns barn som av religösa skäl inte får vistas i svenska kyrkan.
Jag bet mig fyra gånger i tungan för att inte säga vad större delen av alla irriterade barfota föräldrar tänkte. Lucia tåget är frivilligt, det spelas fem timmar efter skoltid, om nu ett enstaka barn inte får gå in i kyrkan, kan vi väl åtminstone ha det i en moské, så att vi slipper ribbstolar och lianer mitt i synen?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller helt med dig om den här nojan som vissa skolor/förskolor har gällande att fira olika TRADITIONER, det ju urgamla traditioner och inte särskilt religiöst. Trist att vi inte fick vara med och frysa!/Kram Farmor

2011-12-14 @ 15:07:57

Kommentera inlägget här, så blir jag glad!!!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat min vän?:

Trackback
RSS 2.0