Konsten att se ung och slät ut

Igår hos fotografen.


- Ny bild till körkortet tack.

-Det blir 120 kronor. Jaha, då knäpper vi en bild då.


Sen började det som skulle bli en låååång eftermiddag för den inte ont anandes fotografen.

När jag hade ratat de femtio första bilderna, bett honom om smakråd när det gällde mitt hår, uppsatt? utsläppt? Krävt att bilderna skulle retuscheras så att jag såg extra slät ut i ansiktet, samt bett honom att trolla bort större delen av mina öron, kunde jag urskilja ett litet pustande ljud från hans läppar.

-Du suckade! Det här unge man, det har du betalt för! Väste jag med en desperat stridslysten häxröst.

Ytterligare en halvtimme passerade, fru Jansson som beslöt sig för att springa på Konsum i väntan på att fotografen eventuellt skulle bli ledig, hann komma tillbaka.

-Men är hon inte klar med bilden? Klagade hon trumpet.

-Det här har jag betalt för! Gläffste jag igen och började känna att bristen på förståelse, för en snart 30 årig mamma som bara vill slippa skämmas för en bild på sig själv de närmsta tio åren, verkade påtaglig.

Som på nåder fick jag bläddra igenom alla de 127 bilderna igen i hans kamera där jag ler, inte ler, ler med för mycket tandkött, ler med hängiga ögonlock, ler men ser lite fråvarande ut, och under hotfull tystnad valde jag tillslut en bild.

Jag gick ut och kände direkt att fasen, jag skulle ha tagit bilden där jag ler, men där mitt hår inte ser så stelt ut. Skit oxå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här, så blir jag glad!!!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat min vän?:

Trackback
RSS 2.0