Har ni också frågor...

....som ni aldrig vågar ställa eftersom att precis ALLA runt omkring er verkar veta det självklara svaret.

Jag blir så nervös av det faktum att jag på sannolika skäl är misstänkt för att vara en ytterst oallmänbildad person. Men sen kryper det fram ur vrårna, att det minsann inte bara är jag som hajar nada av mitt röda pensionskuvärt. Inte ens de mest vuxna människor jag känner fattar ett smack, det är lite rysk roulette när man fyller 65, är jag en av dom som får någon typ av stålar för mitt yrkesslit eller inte? Who knows?!

Frågan som jag inte vågar ställa högt bland folk, men som gnager sönder mig, lyder för tillfället;

Varför heter det egentligen reporäntan?


Jag tror att finansfolket uppfinner konstiga ord för att hålla befolkningen i schack.

Kommentarer
Postat av: Sarak

Ordet reporänta kommer av "repa", vilket är engelsk slang för repurchasing agreement, 'återköpsavtal'



Självklart visste jag detta utan att söka svaret på Wikipedia...

2011-04-22 @ 10:45:28

Kommentera inlägget här, så blir jag glad!!!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat min vän?:

Trackback
RSS 2.0